Tuesday, January 15, 2008

Satu ALLAH 3 Aqidah (2)


16. Rupanya kalimah Allah juga menjadi ’protective word’ kepada orang melayu. (lihat berita akhbar dibawah) Kalau kita kiaskan bagaimana kritikan dasar ekonomi baru bahawa DEB menyebabkan majoriti orang melayu memerlukan tongkat, maka kita perlu amat bimbang. Kita takut orang mula mengambil perkataan Allah dengan mudah tanpa perlu memahami isi kandungannya. Kenapa tidak, bila sebut Allah ianya hanya utk orang Islam.

17. Kita takut, kita mula mengambil nama Allah secara bersahaja ataupun ’taking it for granted’ kata org puteh. Jika kita tidak faham, dan hanya kita sahaja yg tak faham, itu ok lagi. Tetapi apa yg akan terjadi, tidak fahamnya kita akan Allah Dan Tauhidnya, akan melibat satu pusingan yang sungguh mengerikan, a vicious cycle, kata org putih.

18. Bayangkan kita tidak faham, kemudian kemungkinan besar anak anak kita tidak akan faham, kemudian menantu yang dipilih juga tidak faham, cucu kita yang dilahirkan juga tidak faham kerana anak dan menantu kita tidak mengajarnya, kemudiaan cicit kita tidak faham kerana moyang, datuk, ayah dan ibunya juga tidak faham. Kalau inilah berlaku bermakna Kiamat itu begitu hampir. Semoga Allah jauhkan ada keluarga kita yg terpikat kepada Kristian.

19. Oleh itu menjadi tugas kita untuk faham Allah dan Tauhidnya dan diturunkan kpd anak2 kita, baru lah kita boleh merasa sedikit lega dan yakin bahawa keimanan Islam kita, anak, menantu, cucu, cicit, tidak akan berganjak dengan hanya manusia dari agama lain menggunakan perkataan Allah.

20. Kita boleh menghalang dengan tidak memberikan permit utk orang bukan islam menggunakan perkataan Allah. Tapi bagaimana dengan penerbitan yang tidak rasmi. Bagaimana dengan sebaran sebaran umum. Bagaimana kalau dia datang kepada anak kita dan mengatakan ”Tuhan kami juga Allah”. Dan kita pula tidak meletakan pertahanan aqidah kepada anak kita.

21. Kita mesti ingat bahawa Kerajaan Malaysia hari ini bukan dari jenis yang terlalu hirau atau concern tentang halal dan haram. Pemimpin yang dipilih pada hari ini adalah dari hasil politik wang. YB YB yang dipilih pada hari ini ada yang dari hasil penipuan. Pemimpin BN hari ini adalah secara direct atau tidak, adalah mereka yang rasuah. Terlalu sedikit yang macam YB Shahrir Samad. Bagaimana mereka yg didalam perutnya mungkin penuh dengan lemak lemak rasuah, terlalu mengambil berat akan aqidah kita, anak, cucu kita. Kalau YB MCA sanggup letak jawatan, bagaimana dengan dua YB Selangor,melayu, yang ada affair. Mereka, YB YB ini, mungkin akan mempertahankan, hanya setelah aqidah orang kita telentang tetapi kita tidak boleh membiarkan anak cucu cicit kita jadi begitu.

Kerana itulah, memahami Tauhid Uluhiyah Dan Tauhid Rububiyah itu amat amat amat penting untuk kita, keluarga kita, dan rakan rakan kita di office dan semua umat Islam.

No comments: